Yrityksen myynti – vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin
Julkaistu 25.7.2025
Yrityksen myynti on yrittäjälle tärkeä tapahtuma, joka luonnollisesti herättää paljon kysymyksiä ja pohdintaa. Tässä artikkelissa olemme pyrkineet vastaamaan usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen yrityksen myyntiin. Toivottavasti tästä on apua yrityksen myymisen matkallasi. Mikäli sinulla herää kysymyksiä ja haluat keskustella yrityskaupan asiantuntijamme kanssa, otathan meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä! Keskustelut käymme luonnollisesti aina luottamuksellisesti.
Olemme kirjoittaneet myös kattavan oppaan yrityksen myyntiin, pääset lataamaan sen täältä maksuttomasti: opas yrityksen myyntiin.
1. Miten valmistaudun yritykseni myyntiin?
Yrityksen myynti on merkittävä askel yrittäjälle ja siihen kannattaa valmistautua huolellisesti hyvissä ajoin.
1. Kartuta tietämystäsi yrityskaupoista
Voit osallistua vaikkapa pankkien, alueellisten yrittäjäjärjestöjen ja ELY-keskusten omistajanvaihdos- ja yrityskauppatilaisuuksiin, seminaareihin tai webinaareihin. Suosittelemme tilaamaan myös Advance Teamin ilmaisen digitaalisen yrityskauppaoppaan.
2. Pohdi mistä jatkaja voisi löytyä
Voisiko jatkaja yritykselle löytyä lähipiiristä, yrityksen sisältä vai jostakin liiketoiminnan lähellä olevasta organisaatiosta?
3. Käänny asiantuntijan puoleen
Asiantuntijan avulla yrityksen myyminen lähtee etenemään. Ensimmäinen askel on yrityksen arvonmäärityksen toteuttaminen.
4. Tee päätös yrityksen myyntiin laitosta
Valmistaudu henkisesti yrityksestä luopumiseen ja tee päätös yrityksen myyntiin laitosta ja aikataulusta.
Lue tarkemmin artikkelista: Valmistautuminen yrityskauppaan – askeleet menestyksekkään yrityskaupan taustalla
2. Kannattaako yrityksen myynnissä hyödyntää ulkopuolista asiantuntijaa eli yritysvälittäjää?
Parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi yrityksen myynnissä kannattaa hyödyntää kokenutta yrityskaupan ammattilaista mm. seuraavista syistä:
1. Saat parhaan mahdollisen hinnan yrityksestäsi
Yrityskaupan asiantuntijan toteuttaman arvonmäärityksen avulla yritykselle löydetään juuri oikea myyntihinta. Ammattilaisen toteuttaman arvonmääritykseen pohjautuva myyntihinta on helpompi perustella ostajille.
2. Löydät oikeanlaisia ostajaehdokkaita
Yritysvälittäjien avulla on mahdollista löytää juuri oikeanlaisia ostajaehdokkaita, sillä heillä on laajat verkostot ja työkalut käytössään. Advance Teamillä on myös Ostajaklubi, jossa on valmiiksi yrityksen ostamisesta kiinnostuneita henkilöitä.
3. Ostajien on helpompi lähestyä yritysvälittäjää
Ostajalla on matalampi kynnys lähestyä ulkopuolista tahoa, kun he kiinnostuvat myynnissä olevasta yrityksestä.
4. Yrityskauppa hoituu oikeaoppisesti
Kokenut yritysvälittäjä varmistaa, että prosessi hoituu sujuvasti ja esimerkiksi kauppakirjaan kirjataan tärkeät yksityiskohdat myyjän näkökulmasta tarkoituksenmukaisesti.
5. Oma fokuksesi on yrityksen arvon säilyttämisessä
Kun ulkopuolinen ammattilainen keskittyy yrityskauppaan, varmistat itse, että yritys pysyy hyvässä myyntikunnossa.
3. Miten laitan yritykseni myyntikuntoon?
Ennen yrityksen myyntiin laittoa on hyödyllistä kiinnittää huomiota muutamiin seikkoihin, joilla voi parantaa yrityksen myytävyyttä.
1. Osoita hyvä tuotto ja alhainen riski
Ostaja haluaa tietää, että hän voi saada yrityksestä hyvän tuoton riskitason ollessa matala. Positiivisesti kehittyvä tuotto ja liiketoiminnan jatkuvuus tekevät yrityksestä kiinnostavan.
2. Selitä historiallinen kehitys
Auta potentiaalista ostajaa ymmärtämään mitä toimenpiteitä on tehty ja miksi.
3. Näytä kasvua ja investoi
Ostajat arvostavat sitä, että yrityksellä on uskoa ja panostusta tulevaisuuteen.
4. Vähennä riippuvuutta yksittäisiin tahoihin
Yritys ei saisi olla liian riippuvainen esimerkiksi omistajistaan, yksittäisistä asiakkaista, tavarantoimittajista tai alihankkijoista.
5. Tarkastele tasetta ja käyttöpääoman tehokkuutta
Yrityksen houkuttelevuutta voi kasvattaa optimoimalla yrityksen käyttöpääomaa.
Lue lisää tästä artikkelista: Miten tehdä yrityksestäsi houkutteleva ostokohde?
4. Päätös yrityksen myynnistä – mistä tiedän sen olevan minulle oikea ratkaisu?
On luonnollista, että yrityksen myymiseen liittyvä päätös vaatii mietintää, onhan kyseessä iso päätös. Päätöksenteon tukena voit pohtia seuraavia seikkoja:
1. Oma elämäntilanne
Onko nyt aika aloittaa uusi vaihe elämässä, kuten eläkkeelle jäänti tai uusi projekti? Millainen on toiveeni ja motivaationi oman roolini suhteen yrityksen kehittämisessä ja pyörittämisessä tulevaisuudessa?
2. Yrityksen taloudellinen tilanne
Millainen on yrityksen taloudellinen tilanne? Hyvin hoidetut yritykset kiinnostavat ostajia aina.
3. Tulevaisuudennäkymät ja riskinottohalusi
Millaiset yrityksen tulevaisuudennäkymät ovat ja mikä on oma motivaatiosi kehittää yritystä vastaamaan tulevia muutoksia?
4. Analysoi markkinatilannetta
Pohdi miten hyvin oman alan yritykset ovat käyneet kaupaksi ja mihin hintaan? Olisiko nyt suotuisa markkinatilanne myydä oma yritys?
5. Keskustele yrityskaupan asiantuntijan kanssa
Ulkopuolisen asiantuntijan kanssa sparrailu voi tuoda uusia näkökulmia yrityksen myyntiin. Hän osaa myös ottaa kantaa yrityksen myyntimahdollisuuksiin ja hintaan.
6. Oma tunne
Viime kädessä oma tunne saa päätöksen aikaiseksi. Jokainen yritys tulee jossain vaiheessa siihen pisteeseen, jossa omistajanvaihdos on ajankohtainen. Olisiko nyt oikea hetki yrityksesi kohdalla?
Mikäli näiden pohdintojen jälkeen sinusta tuntuu siltä, että yrityksestä luopuminen voisi olla hyvä ratkaisu, kannattaa rohkeasti lähteä edistämään yrityksen myymisen vaihtoehtoa, sillä lopulliseen kaupantekoon on vielä matkaa.
Lue lisää tästä artikkelista: Miten tiedän, että yrityksen myynti on minulle oikea ratkaisu?
5. Yrityksen myyntiprosessi
Jokainen yrityskauppaprosessi on ainutlaatuinen ja joissain tapauksissa tehdään myös yritysjärjestelyitä ennen varsinaisia yrityskauppoja. Useimmiten yrityksen myynti kuitenkin etenee seuraavien vaiheiden kautta.
1. Arvonmääritys
Yrityksen myynti alkaa arvonmäärityksellä ja myytävyysanalyysilla. Yrityskaupan ammattilainen osaa antaa realistisen arvion yrityksen arvosta sekä kertoa yrityskaupan toteuttamisvaihtoehdot ja etenemistavan.
2. Ostajien löytäminen
Myytävästä yrityksestä tehdään myyntimateriaalit ja -ilmoitukset. Yritysvälittäjä hyödyntää aktiivisesti verkostojaan sekä tiedossa olevia ostajaehdokkaita parhaiden ostajaehdokkaiden löytämiseksi.
3. Neuvottelut
Yritysvälittäjä edistää keskusteluja ostajan ja myyjän välillä yrityskauppojen toteuttamiseksi.
4. Aie- tai esisopimus
Yrityskaupoista tehdään aiesopimus tai esisopimus.
5. Due diligence -tarkastus
Due diligence -tarkastus on yrityksen ostajan tarkastus ostettavasta yhtiöstä, joka huolella toteutettuna edesauttaa kaupan syntymistä.
6. Kauppakirjan ja dokumenttien laadinta
Tärkeää on, että yrityskaupan kauppakirja laaditaan huolella ja siinä on otettu huomioon yksityiskohdat sekä yrityksen ostajan että yrityksen myyjän kannalta. Lisäksi yrityskaupan päättämisessä on lukuisia asioita huomioitavana ja erilaisia dokumentteja laaditaan useita.
7. Yrityskaupan allekirjoittaminen
Yrityskauppa saatetaan päätökseen ostajan ja myyjän allekirjoituksilla, jotka voidaan tehdä joko sähköisesti tai paperilla. Yrityskaupan jälkeen hoidetaan vielä verotukseen liittyvät asiat kuntoon.
8. Ylimenokausi
Kun yrityskauppa on saatettu maaliin, alkaa ylimenokausi, jossa aiempi omistaja jää mahdollisesti vielä sovituksi ajaksi yrityksen palvelukseen.
Tutustu, miten Advance Team voi olla apuna yrityksen myyntiprosessissa täällä.
6. Kannattaako myytävää yritystä markkinoida yrityksen nimellä vai anonyymisti?
Yrityksen myyminen yrityksen nimellä on suositeltavaa, sillä yrityksen myyminen helpottuu ja nopeutuu merkittävästi. Potentiaaliset ostajat pystyvät tutustumaan yritykseen paremmin jo etukäteen, jonka ansiosta myyntineuvotteluihin päästään jouhevammin.
Nimellä myyminen saattaa kuitenkin aiheuttaa myyjässä huolta siitä, miten tieto otetaan vastaan asiakkaiden, työntekijöiden ja toimittajien keskuudessa. Hyvän tiedottamisen avulla kuitenkin sidosryhmien huolilta ja spekuloinnilta vältytään. Yrityksen myymisessä viestin tulee olla selkeä: yritys pitää huolta tulevaisuudestaan, toimintansa jatkuvuudesta ja kehityksestä.
Lue lisää aiheesta tästä artikkelista: Yrityksen myynti nimellä vai anonyymisti?
7. Mistä löydän ostajan myynnissä olevalle yritykselleni?
Myynnissä olevaa yritystä voi markkinoida itse esimerkiksi seuraavissa kanavissa:
- Yritysporssi.fi
- Toimialajulkaisut- ja rekisterit
- Sosiaalinen media (omat somekanavat sekä someryhmät)
- Lehti-ilmoitukset
Usein kuitenkin yritys halutaan antaa myyntiin yritysvälittäjälle runsaamman ja laadukkaamman ostajaehdokasjoukon tavoittamiseksi.
Advance Teamin yritysvälittäjillä myynnissä oleville yrityksille ostaja löytyy mm. seuraavin keinoin:
- Advance Teamin ylläpitämä Yritysovi.fi-palvelu
- Advance Teamin AT-ostajaklubi, jossa on jo valmiiksi yrityksen ostosta kiinnostuneita yrityksiä ja henkilöitä
- Advance Teamin somekanavat ja uutiskirjeet
- Ostajien kohdennnettu etsintä Advance Teamin työkaluja hyödyntäen
- Advance Teamin yritysvälittäjien laajat verkostot ja yhteistyökumppanit
Olemmekin saaneet paljon kiitosta aktiivisesta otteestamme sopivien ostajaehdokkaiden etsimisessä ja yrityskauppojen syntymisen edistämisessä.
8. Mistä tiedän myynkö yritykseni oikeaan hintaan?
Ilman asiantuntijan laatimaa perusteellista arvonmääritystä, et mistään.
Arvonmäärityksessä pureudutaan yrityksen lukuihin historiassa ja selvitetään tarkemmin mihin yrityksen kannattavuus perustuu. Näin saadaan selville yrityksen arvo ja todennäköinen hintahaarukka, joka on myös täysin perusteltavissa ostajaehdokkaille.
Kokenut yritysvälittäjä osaa arvioida yrityksesi todellisen arvon ottaen huomioon liikevaihdon, kannattavuuden, maantieteellisen sijainnin, asiakasrakenteen, taserakenteen ja markkinaolosuhteet. Käyttämällä asiantuntevaa yritysvälittäjää varmistat, että saat yrityksestäsi parhaan mahdollisen hinnan.
9. Mihin yrityksen ostajat kiinnittävät huomiota myynnissä olevissa yrityksissä?
Yrityksen potentiaaliset ostajat kiinnittävät huomiota mm. seuraaviin seikkoihin:
- Onko yrityksen liiketoiminta tarpeeksi kiinnostava ja ymmärrettävä
- Sisältääkö yritys monta eri liiketoimintaa tai toimialaa – kiinnostus on vähäisempää mikäli näin on, jolloin on suositeltavaa eriyttää toiminnot omiksi yhtiöiksi
- Omistaako yritys itse kiinteistöt – mikäli näin on, on suositeltavaa jakaa ne eri yhtiöihin, mikä parantaa yrityskauppojen syntymisen mahdollisuutta
- Kassavirtaan, kannattavuuteen ja käyttöpääomaan
- Tuloksentekokykyyn tulevina vuosina
- Tuleviin investointitarpeisiin, esim. konehankinnat
Lue lisää aiheesta tästä artikkelista: Mihin yrityksen ostajat kiinnittävät huomiota yrityskaupassa?
10. Yrityksen myynnin toteutustapana voi olla joko liiketoimintakauppa tai osakekauppa
Yrityksen voi myydä joko liiketoimintakauppana tai osakekauppana. Päätös siitä, kummalla tavalla yrityskauppa toteutetaan, syntyy yrityksen myyntineuvottelujen aikana yhdessä ostajan kanssa.
Kokenut yritysvälittäjä tuntee yrityskaupan toteutustapoihin liittyvät yksityiskohdat perusteellisesti ja osaa neuvoa jokaisen yrityksen kohdalla parhaan mahdollisen toteutustavan.
Olemme kirjoittaneet kattavan artikkelin liiketoimintakaupan ja osakekaupan eroista yrityskaupassa, jossa voit tutustua aiheeseen tarkemmin: Mitkä ovat liiketoimintakaupan ja osakekaupan erot yrityskaupoissa?
11. Yrityksen myyntiin liittyvä verotus
Kun yrityksen myyjänä on luonnollinen henkilö, verotetaan osakkeiden myyntivoitto pääomatulona. Osakkeiden hankintamenon voi siis vähentää myyntihinnasta.
Mikäli osakkeiden myyjänä on yritys, verotetaan kaupasta syntyvä myyntivoitto kuten yhtiön muukin tulos verovuodelta 20 % yhteisöverokannan mukaan. Myyntivoitto voi kuitenkin olla tietyin edellytyksin myyjäyhtiölle verovapaata tuloa.
Yrityksen myynti saatetaan toteuttaa osakkeiden myynnin sijaan liiketoimintakauppana. Silloin myyjänä toimii aina yhtiö, joka toimii myös verojen maksajana. Yhtiö maksaa myyntivoitosta normaalin yhteisöveron kaupantekovuodelta. Vuonna 2025 yhteisöverokanta on 20 %.
Olemme kirjoittaneet ajantasaisen ja kattavan artikkelin yrityskaupan verotuksesta, jossa käymme edellä mainittuja asioita selkeästi ja perusteellisesti: Verotus yrityskaupoissa vuonna 2025.
12. Mitä yrityksen myyjän tulee tietää ja ottaa huomioon due diligence -tarkastuksessa?
Due diligence -tarkastus on yrityksen talouden ja hallinnon tarkastus ostajan toimesta ennen yrityskauppaa, jonka tavoitteena on selvittää mahdollisia riskejä ja vastuita.
Yrityksen myyjän kannattaa valmistautua due diligence -tarkastukseen etukäteen keräämällä tarvittavaa materiaalia ja dokumentteja helposti löydettävään ja luovutettavaan muotoon. Advance Teamin yritysvälittäjät toimivat myyjän tukena due diligence -prosessissa neuvonantajana.
Yrityksen myyjän on hyvä ymmärtää, että due diligence -tarkastus on myös hänelle tärkeä, sillä yleensä kauppakirjassa viitataan ostajan selvitysvelvollisuuteen ja due diligence -tarkastuksessa selvitettyihin asioihin. Tarkastettuihin asioihin ei ostaja yleensä voi vedota myöhemmin virheenä.
Lue lisää due diligencestä ja katso due diligence -tarkastuslista tästä artikkelistamme: Due diligence -tarkastus on yrityksen ostajan tarkastus ennen yrityskauppaa
13. Mitä yrityksen myyjän tulee ottaa huomioon kauppakirjan toteuttamisessa?
Yrityksen myynnissä kauppakirja toteutetaan sen perusteella, onko kyseessä osakekauppa vai liiketoimintakauppa. Kummassakin tapauksessa kauppakirjaan määritellään mm. seuraavat asiat:
- Yrityksen myyjän ja ostajan vakuutukset, joissa kumpikin osapuoli antaa vakuutuksensa tietyille asioille
- Myyjien kilpailukiellosta sopiminen
- Salassapitovelvollisuus ja rekrytointikielto
- Mahdollisten erimielisyyksien ratkaisutapa
Liiketoimintakaupassa myytävä liiketoiminta määritellään tarkasti ja luovutuspäivä kirjataan jopa minuutin tarkkuudella.
Osakekaupassa yrityksessä ei lähtökohtaisesti tapahdu muutoksia, vaan osakkeet vaihtavat omistajaa. Myös osakekaupassa yrityskaupan kohde ja myytävien osakkeiden yksityiskohdat tulee kirjata tarkasti.
Lue tarkemmin aiheesta artikkelissamme: Kauppakirja yrityksen myymiseen tai ostamiseen – mitä tulee ottaa huomioon?
14. Yrityksen myyntiin liittyvät riskit ja miten välttää ne
Yrityksen myyntiin liittyy aina riskejä ja on tärkeää eliminoida ne – onhan kyseessä useimmiten yksi yrittäjän merkittävimmistä päätöksistä. Yrityksen myyntiprosessi kompastuu yleensä seuraaviin virheisiin, jotka ovat kaikki vältettävissä ottamalla yrityskaupan ammattilainen hyvissä ajoin mukaan yrityksen myyntiin.
1. Yrityksestä ei olla tehty arvonmääritystä ammattilaisen toimesta
2. Sopivia ostajaehdokkaita ei löydy
3. Yrityskaupassa tarvittavien dokumenttien puutteellisuus laskee yrityksen hintaa tai saa ostajaehdokkaan vetäytymään kokonaan
4. Salassapitosopimusta ei olla tehty oikein, joka voi johtaa tietojen väärinkäytöksiin ja kilpailuhaittoihin
5. Yritys on liian riippuvainen yrittäjästä ja siirtymävaihe epäonnistuu
6. Myyntipäätöksen lykkääminen alentaa yrityksen hintaa
Lue tarkemmin riskeistä ja niiden välttämisestä artikkelissamme: Yrityksen myyntiin liittyvät riskit ja miten välttää ne
15. Yrityksen myynti – case-esimerkit
Olemme kirjoittaneet tarinoita toteutuneista yrityskaupoista, joissa Advance Team on toiminut yritysvälittäjänä. Muiden yrittäjien kokemuksista voit löytää oppeja ja vertaistukea kenties yhteen elämäsi suurimmista päätöksistä.
Lue lisää täältä: Tarinoita yrityskaupoista
Advance Team – Apunasi yrityskaupoissa
Advance Team tarjoaa yrityskauppa- ja Corporate Finance PLUS –palveluita. Palveluihimme kuuluvat yrityskaupat, yritysostopalvelu, rahoitusratkaisut, yritysjärjestelyt sekä sukupolvenvaihdokset. Ammattitaitoisen ja aktiivisen tiimin ansiosta asiakkaamme suosittelevat meitä ja olemmekin toteuttaneet jo yli 600 vaativaa yrityskauppaa menestyksekkäästi. Toimimme paikallisesti koko Suomessa ja toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Turussa sekä Lahdessa. Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan luottamuksellisesti yrityksesi tilanteesta.
