Lahden Tili- ja Toimistopalvelu Kuoppamaa Oy
Julkaistu 11.2.2025
Tilitoimistomarkkina houkuttaa ostajia
Lahden Tili- ja Toimistopalvelu Oy Kuoppamaa myi liiketoimintansa marraskuun 2024 alussa Taloushallinta Uniikille. Ostaja laajentaa kaupan myötä toimintaansa pääkaupunkiseudulta Päijät-Hämeeseen. Tilitoimistomarkkinoilla käy nyt kuhina, ja hyvämaineiset tilitoimistot kiinnostavat ostajia. Kun kilpailu on kovaa, Advance Team auttaa yhdistämään sopivat myyjät ja ostajat.
Lahden Tili- ja Toimistopalvelu Oy Kuoppamaan perustaja Leo Kuoppamaa päätti viime vuonna, että on tullut oikea hetki siirtyä vähitellen nauttimaan rauhallisemmista eläkepäivistä. Yli 30 vuoden yrittäjäuran jälkeen Lahdessa toimivalle tilitoimistolle piti löytää arvoisensa jatkaja.
Tilitoimistomarkkinoilla on tällä hetkellä säpinää, joten Kuoppamaan puhelin on soinut ahkerasti. Isompien ketjujen tilitoimistoista tuli säännöllisesti yhteydenottoja ja ostohalujen ilmaisuja. Liiketoiminnan myynnissä Kuoppamaalle oli tärkeää, että toiminnan jatkaja ei ole liian suuri ketju, koska hän on itse vuosikymmenten aikana rakentanut vahvat asiakassuhteet ja satsannut henkilökohtaiseen palveluun:
– Minulla on pitkän linjan asiakkaita, jotka ovat tottuneet poikkeamaan toimistollamme ja saamaan palvelua nopeasti. Heille ei sopisi ison ketjun etäisempi tyyli. Halusin varmistaa, että toiminnan jatkuvuus ja hyvä palvelu toteutuvat myös kaupan jälkeen.
Advance Teamin yritysvälittäjä Terhi Ruuska oli Kuoppamaalle entuudestaan tuttu, joten apu sopivan ostajan valintaan löytyi läheltä. Ilman ulkopuolista yritysvälittäjää Kuoppamaa ei olisi lähtenyt liiketoimintaansa myymään:
– Oli itsestään selvää, että otan Advance Teamin auttamaan myynnissä. Tiesin, että heiltä löytyy kokemusta ja referenssejä tilitoimistojen kaupoista. Luotin Terhin ammattitaitoon ostajaehdokkaiden etsinnässä ja neuvotteluissa. Kun asiantuntija hoitaa myynnin, minä voin keskittyä asiakkaisiin.
Tilitoimiston ostajaehdokkaita oli liikkeellä useampia, mutta Taloushallinta Uniikin ihmisläheinen ote vakuutti Kuoppamaan nopeasti siitä, että tässä ovat tilitoimiston liiketoiminnalle sopivat jatkajat:
– Uniikin kanssa pystyin luottamaan siihen, että palvelu on asiakaslähtöistä nyt ja tulevaisuudessa. He tuntevat tilitoimistomaailman ja sen toimintatavat. Olen itse mukana toiminnassa siirtymäajan eli maaliskuun loppuun asti varmistamassa, että kaikki sujuu hyvin ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.
Kuvassa vasemmalta Taloushallinta Uniikki Oy:n Mikko Karhinen, myyjä Leo Kuoppamaa ja Taloushallinta Uniikki Oy:n Antti Karhinen.
Kuva: Taloushallinta Uniikki
Tilitoimiston osto avasi markkinat uudelle alueelle
Taloushallinta Uniikin hallituksen puheenjohtaja ja osakas Mikko Karhinen kertoo, että yrityksen uusi aluevaltaus Päijät-Hämeessä on pitkän suunnittelun tulosta. Uniikilla on jo toimistot Helsingissä ja Lohjalla, ja yritys on 20 vuoden aikana kasvanut yhden naisen yrityksestä 24 henkilöä työllistäväksi tilitoimistoksi.
– Olimme hakeneet Päijät-Hämeestä sopivaa tilitoimistoa ostettavaksi jo pidemmän ajan. Työ tuotti tulosta, kun seuraamamme yritysvälittäjä ilmoitti myyntilistallaan tilitoimiston olevan kaupan. Otimme yhteyttä, pyysimme lisätietoja ja asiat alkoivat edetä muutenkin. Kiinnostus kasvoi, tapasimme ja mikä tärkeintä, huomasimme nopeasti että puhumme samaa kieltä eli arvomme kohtasivat myyjän kanssa.
Pienempiä tilitoimistoja Etelä-Suomesta hankkinut Taloushallinta Uniikki luottaa tulevinakin vuosina harkittuun ja hallittuun kasvuun. Ennen ostopäätöstä käydään läpi liiketoiminnan sisältö ja tuloksellisuus, katsotaan mahdolliset synergiahyödyt ja arvioidaan resurssit mahdollisen oston jälkeen. Haltuunotossa ostettavan yrityksen prosessit pitää muuttaa vähitellen omaan toimintaan sopiviksi. Se vaatii pitkäjänteistä järjestelmien, toimintatapojen ja vuorovaikutuksen yhtenäistämistä. Asiakkaiden ja henkilöstön tyytyväisyys on toiminnan ydin:
– Asiakkaat ja henkilöstö ovat meille kaikkein tärkeimmät. Yrityskauppatilanteissa pitää minimoida muutokset ja varmistaa, että työntekijät ovat tyytyväisiä ja että asiakkaat palvellaan vähintään yhtä hyvin kuin siihenkin asti.
Karhisen mukaan siirtymävaihe yrityksen oston jälkeen menee huomattavasti sujuvammin, kun myyjä ja ostaja ovat hyvässä yhteisymmärryksessä. Samalla rakennetaan pohja tuleville asiakassuhteille:
– Joka yrityskaupan kohdalla ollaan siinä tilanteessa, että luottamus on ansaittava. Leon kanssa olemme olleet paljon yhteyksissä ja kaikki on sujunut hienosti. Halusimme myös tavata kaikki ostettavan yrityksen asiakkaat henkilökohtaisesti, jotta voimme vakuuttaa heidät palvelun laadun jatkuvuudesta.
Yritysvälittäjä Terhi Ruuska oli tärkeässä roolissa myyjän ja ostajan välisissä neuvotteluissa. Vaikka hän toimi myyjäosapuolen edustajana, oli asiantuntevasta yrityskauppaprosessin ja tilitoimistomarkkinoiden tuntemuksesta apua myös ostajille:
– Me Taloushallinta Uniikissa olemme tehneet viimeisen kymmenen vuoden aikana useamman yrityskaupan ostamalla joko osakekannan tai liiketoiminnan. Niiden myötä olen tavannut useita eri yritysvälittäjiä. Advance Teamin Terhi Ruuska oli aktiivinen yritysvälittäjänä ja kauppaneuvotteluissa, mutta antoi samalla meille ostajana ja myyjänä mahdollisuuden keskustella asioista myös keskenämme. Tätä arvostamme.
Teksti: Hanna Piiparinen / Ampersand Design Oy
Miten yrityskaupassa onnistuttiin Advance Teamin avulla?
- Advance Teamin referenssit tilitoimistojen yrityskaupoista sekä yritysvälittäjän pitkä kokemus vakuuttivat myyjän
- Yritysvälittäjän avulla myyjä sai keskittyä olennaiseen eli oman yritystoiminnan pyörittämiseen ja asiakkaisiinsa
- Ostaja oli seurannut ostettavia yrityksiä jo pitkään ja sopiva löytyi Advance Teamin Yritysovi-sivustolta. Liittymällä Ostajaklubiin, saat ensimmäisenä tiedon uusista myytävistä yrityksistä
Advance Team – Apunasi yrityskaupoissa
Advance Team tarjoaa yrityskauppa- ja Corporate Finance PLUS –palveluita. Palveluihimme kuuluvat yrityskaupat, yritysostopalvelu, rahoitusratkaisut, yritysjärjestelyt sekä sukupolvenvaihdokset. Ammattitaitoisen ja aktiivisen tiimin ansiosta asiakkaamme suosittelevat meitä ja olemmekin toteuttaneet jo yli 600 vaativaa yrityskauppaa menestyksekkäästi. Toimimme paikallisesti koko Suomessa ja toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Turussa sekä Lahdessa. Ota meihin yhteyttä niin keskustellaan luottamuksellisesti yrityksesi tilanteesta.