Karprint Oy
Lehtikustantaja ja painotalo Karprint Oy:n paikallis- ja kaupunginosalehdet siirtyivät helmikuun 2021 alussa osaksi Etelä-Suomen Median julkaisuliiketoimintaa. Keskisuomalainen-konserniin kuuluva Etelä Suomen Media Oy vahvistaa kaupalla paikallismedioiden tarjontaansa Karprintin jatkaessa aikakauslehtien kustantajana.
Perinteikäs painotalo ja lehtikustantaja Karprint Oy on uudenlaisen arjen edessä. Rotaatiopainokone on hiljennyt, ja yhtiön paikallis- ja kaupunkilehdet ovat siirtyneet Keskisuomalainen Oyj:n tytäryhtiö Etelä-Suomen Media Oy:n alaisuuteen. Liiketoimintakaupan mukana siirtyy kahdeksan työntekijää Etelä-Suomen Mediaan vanhoina työntekijöinä. Karprint keskittyy jatkossa aikakauslehtien kustantamiseen.
Karprintin toimitusjohtaja Juha Ahola kuvailee kauppaa välttämättömäksi muutokseksi Karprintin pitkässä historiassa. Aholan isä perusti Karkkilan Tienoon Karkkilassa vuonna 1962, josta paikallislehtien kustantaminen alkoi, joten yhtiön lehdet nostaneet paikallisuutta esiin jo vuosikymmenten ajan.
Digitaalisten kanavien kasvu on tuonut perinteiset paikallismediat uusien haasteiden eteen. Mainostaminen on siirtynyt enenevässä määrin myös verkkoon, ja sosiaalisen median kanavia käytetään aktiivisesti sisältömarkkinointiin.
– Pienen lehtitalon oli haasteellista toimia tässä mediakentän murroksessa. Iso mediatalo pystyy suuremmilla resursseilla vastaamaan paremmin monikanavaisesta markkinoinnista, Ahola sanoo.
Ajatus Karprintin paikallis- ja kaupunkilehtien myynnistä oli ollut vireillä jo jonkin aikaa, ja Advance Teamin kanssa kauppa lähti konkreettisesti eteenpäin. Yritysvälittäjä Kari Varho kokosi potentiaalisia ostajaehdokkaita ja hoiti yhteydenpidon heidän kanssaan. Prosessissa eteni suunnitelmien mukaan, mutta isoissa kokonaisuuksissa neuvottelut vievät oman aikansa:
– Varho kertoi heti, että tällaisen liiketoimintakaupan toteutukseen menee paljon aikaa. Kärsivällisyyttä siis tarvittiin, koska nämä ovat pitkiä prosesseja. Muuten mitään varsinaisia yllätyksiä ei tullut, koska yritysvälittäjä selitti hyvin eri vaiheiden kulun. Kokonaisuutena tämä oli positiivinen kokemus.
Kuvassa vasemmalla Karprintin toimitusjohtaja Juha Ahola ja oikealla Etelä-Suomen Median paikallisjohtaja Karri Kannala
Paikalliset vetovoimatekijät säilyvät
Aholalla ei ollut tiukkoja ehtoja liiketoimintakaupalle, joten neuvotteluissa keskusteltiin lähinnä yksittäisten julkaisujen tai kaikkien kuuden paikallis- ja kaupunkilehden ostosta. Tärkeintä oli, että lehtien tarina ja laadukkaan paikallisen journalismin tuottaminen jatkuu myös uuden omistajan alaisuudessa.
Keskisuomalainen-konsernin kanssa neuvotteluissa päästiin maaliin asti. Liiketoimintakaupassa myytiin Karprintin kustantamat paikallislehdet Karkkilan Tienoo, Luoteis-Uusimaa ja Lopen Lehti sekä Helsingissä ilmestyvät kaupunginosalehdet Kallio-lehti, Munkin Seutu ja Rööperin Lehti. Lehdet vahvistavat Mediatalo Keskisuomalaisen paikallis- ja kaupunkilehtistrategiaa:
– Hankittu mediakokonaisuus on luontainen jatkumo Mediatalo Keskisuomalaisen kasvussa. Kaupassa konserniin siirtyvät paikallis- ja kaupunkilehdet ovat lukijoidensa arvostamia medioita ja sopivat erinomaisesti kasvavaan mediaperheeseen, kertoo Mediatalo Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi yhtiön tiedotteessa.
Liiketoimintakaupassa myydyillä lehdillä on omat tarinansa, jotka nivoutuvat yhteen Aholan henkilöhistorian kanssa. Yhtä lehdistä hän oli perustamassa, ja jokainen julkaisu on muovautunut vuosien saatossa tekijöidensä näköiseksi. Siksi lehtien myynti liiketoimintakaupassa oli iso juttu myös henkisesti:
– Advance Team auttoi tämän liiketoimintakaupan toteuttamisessa, mutta yritysvälittäjä Kari Varho oli merkittävänä tukena myös psykologisesti. Hänen kanssaan oli helppoa kommunikoida, ja hän oli aidosti läsnä, Ahola kiittelee.
Teksti:
Hanna Piiparinen / Ampersand Design Oy