Birgitan hoivapalvelu
Naantalissa toimiva Birgitan hoivapalvelu myi kotihoitopalveluidensa liiketoiminnan Stella Kotipalvelut Oy:lle. Koronarajoitusten vuoksi koko liiketoimintakauppa alkuneuvotteluista sopimuksen allekirjoituksiin hoidettiin kokonaan etänä. Stella-konserni vahvistaa liiketoimintakaupalla paikallisia hoivapalveluitaan ja ammattilaisten verkostoaan.
Linerit Oy:n hoivapalveluita tuottava liiketoiminta tunnetaan Naantalissa nimellä Birgitan hoivapalvelu. Yritys tarjoaa kotihoitopalvelua asiakkailleen Naantalin kaupungin kautta palvelusetelisopimuksella. Maaliskuun alussa toteutuneessa kaupassa Stella Kotipalvelut Oy osti Birgitan hoivapalvelun kotihoidon liiketoiminnan. Myyjäosapuolen eli Linerit Oy:n Mia Hörkkö kertoo harkinneensa myyntiä pitkään:
-Viime vuoden vappuna tein henkisen päätöksen, että tulemme myymään yrityksen tai liiketoiminnan. Marraskuussa otin sitten yhteyttä Advance Teamiin, ja yritysvälittäjä Mikko Mellanen alkoi hoitaa asiaa eteenpäin.
Birgitan hoivapalvelu kiinnosti potentiaalisia ostajia, sillä yrityksellä on sitoutunut henkilöstö, hyvä maine ja aktiivinen työyhteisö. Hoivapalvelun toiminta-ajatuksena on antaa aidosti aikaa ja läsnäoloa jokaiselle asiakkaalleen. Palvelun laatu on tehnyt Birgitan hoivapalvelusta alueellisesti pidetyn toimijan. Hörkkö halusi, että toiminnan ydin säilyy entisellään myös uuden omistajan alaisuudessa:
-Minulle oli tärkeää, että ostajana on kotimainen yritys, jolta saamme taustatukea toiminnalle. Heti ensimmäisen Teams-kokouksen jälkeen Stellan porukasta tuli hyvä mieli. Meille oli keskeistä, että voimme säilyttää toimitilamme Naantalissa, mutta saamme taustalle isomman ketjun tuen.
Omistusmuutos ei vaikuta Birgitan hoivapalvelun henkilöstön työsuhteisiin tai asiakkaille tarjottaviin palveluihin. Sen sijaan se mahdollistaa sujuvamman töiden organisoinnin ja esimerkiksi henkilöstön kierron Stellan yksiköiden välillä. Hörkkö kuvaa oloaan helpottuneeksi kaupan toteutumisen jälkeen, kun päävastuu siirtyi suuremman toimijan harteille:
-Olo on nyt huojentunut, kun sopiva ostaja löytyi. Myös Advance Teamilla oli suuri rooli, sillä ilman heitä tämä ei olisi toteutunut. Minulle oli ainut vaihtoehto saada mukaan ulkopuolinen asiantuntija hoitamaan kauppaa. Mikko Mellanen oli reipastahtinen tehtävien hoidossa, ja hän myös soitteli perään ja piti huolta asioiden etenemisestä.
Yrityskauppa onnistui etäyhteyksin
Liiketoiminnan ostanut Stella Kotipalvelut Oy työllistää noin 1600 kotihoidon ammattilaista ympäri Suomen. Konserni on kasvattanut hoivapalveluiden liiketoimintaansa määrätietoisesti erikokoisilla yrityskaupoilla. Suurin niistä toteutui viime syksynä, kun Stella osti Postin kotipalvelut ja tuplasi kaupan myötä toimintansa.
Stellan toimitusjohtaja Jarno Karhinen kuvailee Birgitan hoivapalveluiden ostoa konsernin strategian mukaiseksi kasvuksi. Ostopäätökseen vaikuttivat monet tekijät:
-Olemme aina kiinnostuneita paikallisesti vahvoista toimijoista, mutta katsomme tapauskohtaisesti, onko yrityksessä tarvittava potentiaali. Birgitan hoivapalvelu oli kiinnostava ostokohde, koska yritys on ammattitaitoisesti johdettu, laadukas ja terveellä taloudellisella pohjalla. Heillä on oikein hyvä liiketoiminta, osaava henkilöstö ja ammattimaista toimintaa.
Stella on Turun alueen suurin toimija kotihoidon ja henkilökohtaisen avun palveluntuottajana, ja tavoitteena on vahvistaa palveluita ja asiakkuuksia myös Naantalissa. Stellan Turun yksikköön hallinnollisesti liittyvä Birgitan hoivapalvelu jatkaa toimintaansa itsenäisenä yksikkönä:
-Birgitan hoivapalvelu on toiminut niin hienosti, ettei meillä ole tarpeen tehdä mitään isoja muutoksia. Moni muu pieni yritys kamppailee talouden kanssa, mutta heillä oli asiat kunnossa myös lukujen osalta. Autamme yksikköä tarvittaessa henkilöstöasioissa rekrytointien ja sijaisuuksien kautta.
Koronarajoitukset toivat liiketoimintakauppaan omat erityispiirteensä. Tapaamiset hoidettiin kokonaan etänä aina alkuneuvotteluista, arvonmäärityksestä ja DD-tarkastuksesta viimeisiin allekirjoituksiin. Onnistunut toteutus on todiste siitä, että yrityskauppojen kanssa voi edetä myös poikkeusaikoina. Ostoprosessi ei kuitenkaan johda kauppaan, elleivät ostokohteen laadulliset asiat ole kunnossa:
-Laatutekijät ovat meille keskeisessä roolissa. Arvot luovat pohjan kaikelle toiminnalle, joten näistä asioista ei voi tinkiä. Birgitan hoivapalvelu on poikkeuksellisen hyvä pieneksi hoivayhtiöksi niin toimintatavoiltaan kuin taloudeltaankin. Jatkossa tuomme nämä palvelut yhä useamman asiakkaan saataville, Karhinen suunnittelee.
Teksti: Hanna Piiparinen / Ampersand Design Oy