Q&A: Yrityksen arvonmääritys ja myyntiin valmistelu
Advance Teamin usein kysyttyä yrityskaupoista -postaukset antavat vastauksia asiakkaitamme askarruttaviin kysymyksiin.
Kysymys:
Mistä yrityksen arvo koostuu?
Asiantuntijamme Kari Varho vastaa:
Yrityksen arvoa voidaan tutkia eri näkökulmista, näistä yleisimpiä ovat laskettavissa olevat substanssiarvo, tuottoarvo ja tuleva kassavirta eli arvioidaan yrityksen omaisuus ja tuloksentekokyky. Näiden laskennallisten osien lisäksi yrityksen arvo koostuu osaamisesta, kiinnostavuudesta ja tulevaisuuden näkymistä.
Yrityksen substanssiarvolla tarkoitetaan yrityksen taseesta laskettua omaisuuden nettoarvoa eli varat miinus velat. Omaisuudella on sinällään arvoa (substanssiarvo), mutta jos ne eivät kerrytä kassavirtaa (tuleva kassavirta) ja tee tulosta (tuottoarvo), ei niille voi laskea kovin suurta painoarvoa. Tuottoarvo lasketaan tuloslaskelmasta (tulos tai käyttökate) yleensä 3-5 vuoden historiallinen tuottoarvo ja laajennetaan sitä vielä ennusteilla tulevista vuosista. Laskelmaan on usein tehtävä oikaisuja, esim. yrittäjän palkkaan.
Yrityksen arvon näkökulmasta yksi tärkeimpiä resursseja on osaaminen, sekä henkilöstö että yrittäjän oma panos. Pienessä yrityksessä usein yrittäjän panos voi olla myös liian suuri, jolloin puhutaan liiallisesta yrittäjäkeskeisyydestä.
Viimeisenä ottaisin vielä esiin yrityksen arvoon positiivisesti vaikuttavat tulevaisuuden näkymät eli kasvumahdollisuudet, kiinnostavuus sekä toiminnan suunnitelmallisuus. Yrityksen arvosta tulevaisuuden kassavirta on se, millä yrityskauppa maksetaan.
Katso kattavampi vastaus AT-Blogista, ”Mistä yrityksen arvo koostuu?” tai lataa maksuton opas yrityksen myyntiin.
Kysymys:
Mitä myyntiin valmistelussa pitää ottaa huomioon?
Asiantuntijamme Terhi Ruuska vastaa:
Mieti yrityksesi myytävyyttä. Ostaisitko itse tämän yrityksen? Mitä voisit tehdä parantaaksesi yrityksen kannattavuutta, miten saisit yrityksestäsi houkuttelevamman ostajille?
Tee suunnitelma yrityksen myytävyyden parantamiseksi ja toteuta se. Tähän voi kulua jonkin aikaa, joten siksi on tärkeää olla ajoissa liikkeellä. Mitä aikaisemmin olet liikkeellä, sitä parempaan myyntikuntoon ehdit yrityksesi laittamaan. Näin yritys menee nopeammin ja helpommin kaupaksi ja sinä saat yrityksestäsi parhaan mahdollisen hinnan.
Neljä perussääntöä, millä yrityksen saa houkuttelevammaksi myyntikohteeksi:
1. Liikevaihdon kasvattaminen
2. Kulujen karsiminen
3. Taseen pienentäminen – myy liiketoiminnan kannalta turha omaisuus pois tai järjestele se toiseen yhtiöön esimerkiksi jakautumisen avulla
4. Siirrä omaa osaamistasi avainhenkilöille, ettet ole yritykselle korvaamaton
Haluatko selvittää yrityksesi todellisen arvon helposti?
Advance Teamin ammattilaisten toteuttama myytävyysanalyysi on helppo tapa saada paikkansapitävä arvonmääritys sovitussa aikataulussa.
Kun yrityksesi todellinen arvo on selvillä, et tule myyneeksi yritystäsi liian halvalla. Ammattilaisen toteuttama arvonmääritys on myös helpompi perustella ostajille ja rahoittajille.