Tilitoimiston myyminen vuonna 2025: Miksi välittäjän käyttäminen kannattaa?
Julkaistu 13.2.2025
Mitä ottaa huomioon, kun myyt tilitoimistoa?
Tilitoimiston myynti on yksi elämän suurimmista päätöksistä, erityisesti markkinoilla, joissa kysyntä on nyt korkealla niin pienistä kuin keskikokoisistakin tilitoimistoista. Isojen pörssiyhtiöiden ostoaikeet ja suurempien tilitoimistojen aktiiviset kasvustrategiat tarjoavat houkuttelevia mahdollisuuksia myyjille.
Jos harkitset tilitoimistosi myyntiä ja etsit ostajaa, myynti välittäjän avulla voi olla oikea valinta. Asiantunteva ja kokenut yritysvälittäjä auttaa varmistamaan, että löydät yrityksellesi juuri oikeanlaisen ostajan ja saat yrityksestäsi parhaan mahdollisen hinnan.
Tilitoimistojen myyntimarkkinat vuonna 2025 – kannattaako yrityksen myyminen nyt?
Advance Teamin keräämän datan mukaan vuonna 2024 tilitoimistoja myytiin 23 kappaletta eli lähes kaksi kauppaa kuukaudessa. Myös vuosi 2025 on tilitoimistojen myyjille erittäin otollinen ja tällä hetkellä tilitoimistoilla on hyviä mahdollisuuksia myyntiin.
Pörssiyhtiöt etsivät uusia investointikohteita ja kasvumahdollisuuksia yritysostojen kautta, ja monet keskikokoiset tilitoimistot kartoittavat aktiivisesti ostomahdollisuuksia. Samaan aikaan pienet ja keskisuuret tilitoimistot houkuttelevat ostajia vakaiden asiakassuhteiden ja skaalautuvuutensa ansiosta.
Koska kysyntä ylittää tällä hetkellä tarjonnan, tilitoimiston myyminen voi tuottaa erinomaisen hinnan, kunhan myyntiprosessi hoidetaan oikein. On tärkeää arvioida, kuinka kauan aikoo itse vielä toimia alalla ja mitä tavoitteita myynnillä halutaan saavuttaa. Tärkeintä kuitenkin on valmistautua myyntiin hyvissä ajoin.
Jos haluat tietää ensimmäisten joukossa, mitä yrityskauppamarkkinoilla tapahtuu, voit tilata kuukausittain koostamamme Yrityskauppakatsauksen sähköpostiisi.
Miksi käyttää välittäjää tilitoimiston myynnissä?
1. Laajemmat ostajaverkostot
Yhtenä Suomen merkittävimmistä pk-yritysten yritysvälittäjistä Advance Team Oy tuntee markkinat ja omaa erittäin laajan verkoston. Verkostomme kattaa lähes kaikki merkittävät tilitoimistoja ostavat tahot Suomessa. Sen sijaan, että yrittäisit itse kartoittaa yhden tai muutaman mahdollisen ostajan, asiantunteva välittäjä tavoittaa paljon laajemman ostajakunnan, mikä lisää myynnin mahdollisuuksia ja varmistaa sen, että saat parhaan mahdollisen hinnan.
2. Ammattimainen Myytävyysanalyysi
Ammattilaisen tekemä laaja arvonmääritys eli Myytävyysanalyysi auttaa sinua ymmärtämään, mikä tekee tilitoimistostasi houkuttelevan ostajille. Myytävyysanalyysi mahdollistaa luotettavan ja tarkkaan perustellun arvonmääritykseen, joka on myyntiprosessin kannalta ratkaisevan tärkeää. Liian matala hintapyyntö voi johtaa tilitoimiston alihintaan myymiseen, kun taas liian korkea voi karkottaa potentiaaliset ostajat.
Kokeneina yritysvälittäjinä, joilla on vahva tausta tilitoimistojen myynnistä, osaamme arvioida tilitoimistosi todellisen arvon ottaen huomioon liikevaihdon, kannattavuuden, maantieteellisen sijainnin, asiakasrakenteen, taserakenteen ja markkinaolosuhteet.
Lue Myytävyysanalyysista tarkemmin täältä:
Yrityksen arvonmääritys onnistuu helposti ammattilaisen tekemällä myytävyysanalyysilla
3. Neuvotteluosaaminen
Olemme ovat kokeneita neuvottelijoita ja pystymme huolehtimaan siitä, että myyjän ja ostajan välinen vuoropuhelu on vilkasta ja rakentavaa. Ammattimainen neuvottelu voi merkittävästi nostaa tilitoimiston arvoa ja parantaa kaupan ehtoja. Välittäjän avulla voit myös neuvottelujen kriittisessä vaiheessa saada objektiivisempaa näkemystä ja lieventää näin tunteiden vuoristorataa.
4. Riskien hallinta
Myynnin yhteydessä voi esiintyä monia riskejä, kuten tietovuotoja, sopimusriitoja ja muutoksia liiketoimintaympäristössä. Yritysvälittäjän asiantuntemus auttaa hallitsemaan näitä riskejä ja varmistamaan, että kauppa etenee suunnitelmien mukaan. Välittäjä varmistaa myös, että kaikki sopimusehdot ovat selkeät ja kaikkia osapuolia tyydyttäviä.
5. Aika ja resurssit
Tilitoimiston myynti vie aikaa ja vaatii resursseja, joita sinulla ei ehkä ole. Yritysvälittäjä voi ottaa suuren osan tästä työstä itselleen, jolloin voit keskittyä liiketoimintasi pyörittämiseen ilman merkittävää lisäkuormittamista. Asiantunteva välittäjä säästää sinulta sekä aikaa että vaivannäköä.
6. Prosessiosaaminen ja dokumentaatio
Tilitoimiston myynti on monivaiheinen prosessi, joka vaatii tarkkaa dokumentointia. Asiantunteva yritysvälittäjä tuntee vaadittavat asiakirjat ja ehtojen neuvottelut, mikä takaa, että myyntiprosessi etenee mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, ilman ikäviä yllätyksiä.
Mistä tilitoimiston myyntiprosessi koostuu?
Vaihe 1. Arvonmääritys
Myyntiprosessi alkaa kunnollisella Myytävyysanalyysillä ja arvonmäärityksellä, jonka avulla varmistetaan, että tilitoimisto myydään oikealla hinnalla. Tämä vaihe kestää yleensä muutaman viikon ja siinä käydään läpi kaikki myyntiin ja myyntihintaan vaikuttavat tekijät. Lopputuloksena on kirjallinen raportti, joka käydään yhdessä läpi.
Vaihe 2. Myyntitoimeksiannon laatiminen
Kun arvonmääritys on valmis, seuraava askel on myyntitoimeksiannon laatiminen ja allekirjoittaminen. Tämä on virallinen sitoumus, joka käynnistää itse myyntiprosessin.
Vaihe 3. Myynnin alkuvaihe
Myynnin alkaessa välittäjä valmistaa esitemateriaalin, josta ostajat saavat kattavan kuvan tilitoimistosta. Välittäjä ottaa yhteyttä kaikkiin niihin potentiaalisiin ostajiin, joiden tiedetään olevan kiinnostuneita juuri kyseisen kokoisesta tilitoimistosta kyseisellä alueella.
Ensimmäiseksi tehdään mahdollisen ostajan kanssa salassapitosopimus. Vasta salassapitosopimuksen allekirjoittamisen jälkeen toimitetaan esitemateriaali ja pyydettäessä tarkempia tietoja myytävästä kohteesta. Tilitoimiston omistajat jatkavat töitään normaaliin tapaan ja yritysvälittäjä hoitaa alustavat kontaktit ja toimittaa alustavat materiaalit ostajille siihen asti, kunnes on varmistettu se, että ostaja on oikeasti kiinnostunut.
Vaihe 4. Myynnin keskivaihe
Tässä vaiheessa myyjä tulee mukaan aktiivisesti prosessiin ja tapaa 1–3 parhaiten sopivaa ostajaehdokasta, joiden kanssa käydään tarkemmat neuvottelut. Tavoitteena on löytää se oikea ostaja, sillä oikealla hinnalla ja sitten jatkaa tämän kanssa kauppaan asti.
Vaihe 5. Kaupan loppuun vieminen
Sitten kun on alustavasti sovittu asioista ostajan kanssa (hinta ja muut ehdot), niin edetään ostajan tekemään tarkastukseen (Due diligence -tarkastus) ja tehdään lopulliset kauppakirjat.
Ohjaamme ja valvomme prosessia koko ajan tarjouksen, mahdollisen aiesopimuksen ja Due diligence -tarkastuksen kautta lopulliseen kauppasopimukseen asti.
Voit lukea Due diligence -tarkastuksesta lisää tästä artikkelista:
Due diligence -tarkastus on yrityksen ostajan tarkastus ennen yrityskauppaa
Miksi valita juuri Advance Team Oy yritysvälittäjäksi?
1. Syvällinen kokemus
Advance Team Oy:llä on laaja kokemus tilitoimistojen myynnistä. Ymmärrämme alan erityispiirteet ja tiedämme, mitä ostajat etsivät.
2. Hyvät suhteet ostajiin
Meillä on suorat kontaktit moniin markkinoilla oleviin ostajiin. Tämän ansiosta voimme tuoda yrityksesi usean ostajan nähtäville, mikä parantaa myynnin mahdollisuuksia ja hintatarjouksia.
3. Kattava palvelu
Tarjoamme koko myyntiprosessin kattavan palvelun – arvonmäärityksestä asiakirjojen laadintaan ja neuvotteluihin. Voit keskittyä liiketoimintaasi tietäen, että myyntiprosessi on asiantuntevissa käsissä.
Onnistunut tilitoimiston myynti
Tilitoimiston myyminen on iso päätös, mutta asiantuntevan välittäjän avulla varmistat, että yrityksen myynti sujuu nopeasti ja saat parhaan mahdollisen hinnan. Koska tilitoimiston myynti voi olla monivaiheinen ja aikaa vievä prosessi, kokeneen yritysvälittäjän apu auttaa välttämään sudenkuopat ja varmistaa onnistuneen kaupan.
Jos harkitset tilitoimistosi myyntiä ja etsit oikeaa ostajaa, Advance Team Oy:n asiantuntemus ja laajat verkostot auttavat sinua löytämään oikean ostajan ja neuvottelemaan parhaat ehdot. Älä jää yksin myyntiprosessin kanssa – hyödynnä ammattilaisen osaamista ja apua sekä varmista, että saat tilitoimistostasi parhaan mahdollisen hinnan ja arvostuksen.


Advance Team – Apunasi yrityskaupoissa
Advance Team tarjoaa yrityskauppa- ja Corporate Finance PLUS –palveluita. Palveluihimme kuuluvat yrityskaupat, yritysostopalvelu, rahoitusratkaisut, yritysjärjestelyt sekä sukupolvenvaihdokset. Ammattitaitoisen ja aktiivisen tiimin ansiosta asiakkaamme suosittelevat meitä ja olemmekin toteuttaneet jo yli 600 vaativaa yrityskauppaa menestyksekkäästi. Toimimme paikallisesti koko Suomessa ja toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Tampereella, Turussa sekä Lahdessa. Ota meihin yhteyttä niin keskustellaan luottamuksellisesti yrityksesi tilanteesta.