Liiketoimintakauppa vie Ecotecon brändiä eteenpäin

Ecotecon kompostoivat puuceet tunnetaan kotimaisesta laadustaan ja ainutlaatuisesta muotoilustaan. Helmikuussa 2020 Ecotecon liiketoiminta siirtyi Patrik Fellmanin omistamalle AddBrainCapille. Ostaja aikoo satsata Ecotecon brändin vahvistamiseen ja verkkokaupan kehittämiseen.

Anders Ingströmin yhtiö AIT Nordic on kymmenen vuoden ajan valmistuttanut ja myynyt kotimaista Ecotecon kompostoivaa puuceeta. Rakennukset ja pytyt valmistetaan ja varastoidaan alihankintana Etelä-Pohjanmaalla, josta niitä viedään kotimaan lisäksi Ruotsiin.

Kun omasta perhepiiristä ei löytynyt jatkajaa Ecotecon liiketoiminnalle, Ingström kääntyi Advance Teamin puoleen. Yritysvälittäjä Mikko Mellanen Turun yksiköstä alkoi hoitaa liiketoimintakaupan järjestelyä ja potentiaalisten ostajaehdokkaiden kartoitusta.

Useiden kymmenien yhteydenottojen joukosta valittiin kiinnostavimmat ehdokkaat jatkokeskusteluihin. Neuvottelujen jälkeen ostajaksi valikoitui Patrik Fellmanin yritys AddBrainCap. Myyntiprosessi eteni sujuvasti ja kesti kokonaisuudessaan noin kolme kuukautta. Ingström kehuu Fellmania oikeaksi ihmiseksi jatkamaan menestynyttä liiketoimintaa:

-Prosessin aikana tuli selväksi, että ajattelemme ostajan kanssa monista asioista samalla tavalla. Loppusuoralla oli kuusi ostajaehdokasta, mutta Patrik erottui joukosta. Hän osoitti palavaa intoa liiketoiminnan kehittämiseen, ja se on liiketoiminnan tulevaisuuden kannalta keskeinen asia, Ingström summaa.

Ecoteco.jpg

Kuvassa vas. Patrik Fellman, Anders Ingström sekä Mikko Mellanen

Vienti ja verkkokauppa vahvistuvat

Ympäristötietoisuus ja kestävän kehityksen arvostus ovat liikemaailman tämän hetken megatrendejä. Siksi myös Ecotecon liiketoiminnalle voi ennustaa vahvoja kasvun vuosia. Kotimaisuus ja ekologisuus ovat arvoja, joita Fellman yrittäjänä arvostaa:

-En voisi ostaa liiketoimintaa, joka sotisi omaa arvomaailmaani vastaan. En varsinaisesti etsinyt ekologisten arvojen liiketoimintaa, mutta Ecotecon kotimaisuus ja ympäristöystävällisyys olivat ehdottomasti hyviä bonuksia muutenkin kiinnostavan brändin lisäksi. Ecoteco2.jpg

Arvomaailman lisäksi Ecotecon muotoilu teki Fellmaniin vaikutuksen. Kompostoivan yksikön ainutlaatuisesta muotoilusta vastaa turkulaisyritys ED-design, joka tunnetaan esimerkiksi Nokian matkapuhelinten muotoilusta.

-Moderni ja kilpailijoista erottuva muotoilu teki minuun vaikutuksen. Lisäksi minua viehätti se, että Ecoteco on perinteinen tuote, jonka myyntiin Anders on luonut modernin kauppatavan. Lähes kaikki tuotteet myydään netin kautta.

Kuivakäymälöiden vilkkain myyntikausi alkaa pääsiäisestä ja jatkuu kesäkuun lopulle. Markkinoinnin tehostamisen lisäksi Fellmanin työlistalla on seuraavaksi Ecotecon oman verkkokaupan jatkokehitys. Tuotteita on myyty tähän asti oman verkkokaupan lisäksi 15 jälleenmyyjän verkkokaupoissa. Tulevaisuudessa Ecotecon tuotevalikoima laajenee mahdollisesti myös muihin vapaa-ajan asumiseen liittyviin ekologisiin tarvikkeisiin, kuten aurinkopaneeleihin. Fellman aikoo myös entisestään vahvistaa Ruotsin vientiä:

-Jokainen yrittäjä jättää liiketoimintaan oman kädenjälkensä. Ostajana mietin, miten oma osaamiseni voi parhaiten viedä liiketoimintaa eteenpäin. Vahvuuksiani ovat brändäys ja markkinointi, joten vahvistan niiden avulla Ecotecon tunnettuutta tulevaisuudessa, Fellman kertoo.

Teksti:
Hanna Piiparinen
Ampersand Design Oy

X

Tarvitsetko apua?

Jätä meille numerosi, niin soitamme sinulle takaisin!

Jätä soittopyyntö